Baka baka liten kaka.

Publicerat den 2011-01-18 klockan 17:06:31
Jacob tog en paus i städandet och bakade en sockerkaka istället, han har alltid varit väldigt mycket för att baka och laga mat, något som jag tar åt mig äran för till 100% eftersom jag älskar att laga och äta mat och alltid låtit ungarna vara med mig vid spisen. Jag har alltid varit säker på att jag lär mina killar en jäkla massa genom att låta dom vara med, återigen tid... det tar lite lägre tid kanske men det är värt det. Dom lär sig det praktiska och tekniska, dem lär sig att respektera livsmedel på ett miljömässigt och ekonomiskt vis, dem lär sig att hålla god hygien, vilket är väldigt väldigt viktigt för mig och jag tycker att det ingår i basic barnuppfostran. Jag tror och hoppas att det dessutom kommer resultera i en mer jämställd attitude till "husmorsgöran" i deras framtida relationer.

MEN

det var inte förrens idag som jag insåg vilken fantastisk skola kokboken är för både det svenska språket och matematik. Han klarade i princip av att baka sockerkakan helt själv, med viss assistans från mig. Ännu en andledning till att ge barnen mer utrymme i hemmet. Va fasiken spelar det för roll om golvet blir fullt med mjöl om ungen lär sig läsa på kuppen ?






ser ju himla gott ut, synd att det bara är en massa vitt kraffs i den...

Kommentarer
Postat av: Jejo

Du har verkligen helt rätt i att barnen ska få vara med i köket. Jag tror också att de gärna äter sån mat som de lagat själva. Lilla Jacob är inte så liten längre. Varför går allt så fort?

2011-01-18 @ 20:15:50
URL: http://jejos.blogg.se/
Postat av: Annelie

Ja så är det verkligen, dom blir ju stolta när dom kan, sen vill iaf mina ungar veta vad dom stoppar i sig precis som jag ;)

2011-01-18 @ 21:43:00
URL: http://babbelsin.blogg.se/
Postat av: mamma

Vad duktig han är. Hoppas att kokboken han fick i julklapp kommer till användning.

Förresten. Det ska bli kul att höra om era, framförallt Christians, eskapader på dansgolvet. Puss och kram

2011-01-19 @ 09:53:35
Postat av: Annelie

Ja mamma han älskar kokboken, det var en toppenbra julklapp. Christian påstår att han är den ända i vår familj som kan dansa, själv tvivlar jag ;) Jag ska garanterat fota =)

2011-01-19 @ 16:40:42
URL: http://babbelsin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0